Cyfrowa transformacja w polskich firmach. Badanie Dell EMC

Oto jak firmy w naszym kraju podchodzą do technologii i innowacji [RAPORT]

Cyfrowa transformacja stała się faktem, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość jak i również telekomunikacja. A jak wraz z wdrażaniem najnowszych rozwiązań IT radzą sobie inne gałęzie gospodarki? Z badania IDC dla Dell EMC wyłania się obraz podejścia średniej wielkości firm w Polsce do innowacji i inżynierii. Wyniki przedstawiono podczas Dell EMC Forum 2017 w Warszawie.

- Kilkanaście lat temu firmy w Polsce ścigały się o piękne i funkcjonalne witryny www, usługi dostępne za pośrednictwem dwóch lub trzech kliknięć. Dziś stawiają na analitykę danych, digitalizację wewnętrznych procesów i technologie mobilne a mianowicie mówi Dariusz Piotrowski, general manager Dell EMC. Zaznacza, że zwłaszcza pierwszy wraz z tych trzech obszarów wydaje się być dobrym objawem zachodzącej zmiany. - To dane są paliwem cyfrowej transformacji. Chociażby najlepsza aplikacja nie zostanie działać, gdy nie otrzyma dobrej jakości danych - dodaje.

Badaniem objęto 200 firm zatrudniających poniżej 50 osób. Blisko sześcdziesięciu proc. z nich operuje na rynku produkcyjnej, prawie dwadzieścia proc. w sektorze usług profesjonalnych i handlu, 12 proc. w budownictwie. Umyślnie nie uwzględniono bankowości i telekomunikacji, które wyznaczają tendencje w branży cyfrowej transformacji.

Foto: IDC DX Survey dla Dell EMC, 2017 Obszary cyfrowej transformacji i jej zaawansowanie

Dlaczego przedsiębiorstwa z Polski decydują się na zmianę sposobu przewodzenia biznesu

- W cyfrowej transformacji chodzi o to, by stosować najnowsze rozwiązania, modyfikować funkcjonujące od lat przebiegi i w ten sposób zyskiwać przewagę konkurencyjną - dodaje Piotrowski.

77 proc. przebadanych firm w charakterze najważniejsze czynniki modyfikujące sposób prowadzenia ich biznesu wymieniło zmieniające się oczekiwania klientów. Na drugim miejscu znalazły się komputery (65 proc. ), na trzecim - pojawienie się konkurentów spoza branży (33 proc. ).

Dwie trzecie spółek przyznały, że celem biznesowym cyfrowej transformacji jest naprawa jakości aktualnej oferty a także jej uatrakcyjnienie dzięki świeżym produktom i usługom.

Badanie nie objęło działów IT, lecz osoby podejmujące decyzje biznesowe, w naszym ponad 20 proc. prezesów i członków zarządów.

- Badanie ujawniło, iż wciąż pokutuje także postępowanie nazywane zarabianiem przez oszczędzanie. Wśród celów biznesowych cyfrowej transformacji 60 proc. wskazało na redukcję kosztów - dodaje Dariusz Piotrowski.

Foto: IDC DX Survey dla Dell EMC Cele biznesowe cyfrowej transformacji

Cyfrowa transformacja w praktyce. Jak robią firmy w Polsce

Jedna na trzy firmy biorące udział w badaniu deklaruje, że przyjęła strategię cyfrowej transformacji. W ciągu najbliższych dwóch lat 73, pięć proc. z nich wdraża lub zamierza wdrożyć cyfrowe kanały sprzedaży.

- Co druga firma stawia na automatyzację, co trzecia zacznie realnie wykorzystywać dostępne z różnych źródeł dane biznesowe - podkreśla Dariusz Piotrowski.

Mniej aniżeli 1 na 10 spółek nie dostrzega żadnych granic dla cyfrowej transformacji. Tymże, co najczęściej stoi w przeszkodzie, jest niewystarczający budżet i zasoby (52 proc. wskazań), brak kompetencji bądź pracowników do przeprowadzenia cyfrowej transformacji (42 proc. ), a także brak ewentualności jasnego wykazania zwrotu spośród inwestycji (ROE, 32 proc. ).

- To pokazuje potrzebę mówienia języczkiem mierzalnych korzyści z wdrażania cyfrowej transformacji. Przykład? Bank of Ireland skrócił proces udzielania pożyczki z 1-wszą, 5 godziny do kwadransa. To wprost przekłada się na zyski - powiada Piotrowski. Jego zdaniem powinno się szukać podobnych korzyści również w innych branżach.

Foto: IDC DX Survey dla Dell EMC, 2017 Bariery w procesie transformacji cyfrowej

Rola działu IT w cyfrowej transformacji

Badanie IDC gwoli Dell EMC pokazuje również, jak ważną rolę do odegrania w cyfrowej transformacji w firmach w Naszym narodzie mają ich działy INFORMATYKĄ. - Mogą być katalizatorem efektywności biznesowej, potencjalnym pochodzeniem przewag kompetencyjnych, oraz generatorem dodatkowego wzrostu - wymienia Radomir Bordon, dyrektor technicznego wsparcia sprzedaży Dell EMC w regionie CEE.

Już dziś blisko 60 proc. przebadanych firm deklaruje, że dział IT a mianowicie w mniejszym lub większym stopniu - uczestniczy po podejmowaniu decyzji biznesowych.

Równocześnie tylko 21 proc. menedżerów jest zadowolonych spośród szybkości reakcji ich działów IT. Co szósty przyznał, że opieszałość IT wywołała wymierne straty biznesowe na rzecz firmy.

"Dostosowując się do zmian, IT będzie się jednym z zasadniczych filarów działalności firm" - podkreślają autorzy badania w komunikacie.

Materiał we współpracy z Dell EMC

Tagi: transformacja cyfrowa cyfrowa transformacja IT innowacje przemysł IoT big data Dell EMC Forum Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Wydawane komentarze są prywatnymi poglądami Użytkowników. Aby zgłosić wykroczenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i reguły obowiązujące na Facebooku mieszczą się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Polecamy

  • Piotr Kuczyński: "Jestem wściekły. Zmieniłem wyobrażenie o likwidacji OFE. W jeszcze gorsze"

  • Jeśli ktoś spóźnił się ze złożeniem PIT, być może uniknąć kary. Wystarczy aktywny żal

AUTOPROMOCJI Koniec bloku reklamowego

Afera GetBack

  • Trigon TFI zmienia nazwę na aferze GetBacku

  • Afera GetBacku. Gerda Broker próbuje uciec spod topora

  • Afera GetBack. Twórca Altus TFI znał nowe zarzuty

  • Zatrzymano byłego prezesa Myśl Banku i kilkunastu pracowników. Chodzi o aferę GetBack

Notowanie

11 Bit Studios z gorszym wynikiem finansowym w Jak i również kw. 2017 r.