Temat: Motoryzacja

  • Duży ruch w autosalonach. Te marki wybierano najczęściej
  • Zmiany w egzaminach na prawo jazdy. Jest propozycja ministerstwa
  • GDDKiA zrywa umowy z Włochami. Mieli budować fragmenty A1 i S3
  • Surowe sankcje za cofanie licznika. Prezydent podpisał ustawę
  • Z Gdyni, do granicy z Czechami w pięć godzin. Wydaje się umowa na ostatni wydział A1

Komputery pokładowe w samochodach zwiększają niebezpieczeństwo śmiertelnych wypadków drogowych - wynika z badania Wielkiego Stowarzyszenia Samochodowego.

Amerykańskie Stowarzyszenie Samochodowe (AAA) przeanalizowało 30 popularnych modeli samochodów z 2017 roku i stwierdziło, że blisko połowa zainstalowanych w nich pecetów pokładowych łączących m. in. nawigację satelitarną, odtwarzanie muzyki, czy internet wymaga bardzo wysokiego poziomu koncentracji katalogów użytkowników, co znacząco zwiększa ryzyko śmiertelnych wypadków drogowych.

Telefoniczni oszuści przy ofensywie. Największy bank na terytorium polski ostrzega

Przyczyny wypadków

Dzieje się tak, bo komputery pokładowe, które posiadają wiele opcji, każdorazowo odwracają uwagę kierowców na większą ilość wiadomości niż 40 sekund - w tym czasie nie patrzą te banki na drogę i mogą np. zjechać na przeciwległy pas ruchu, czy odrzucić zauważyć, że auto poprzednio nimi hamuje.

Z badania AAA wynika także, że niektóre komputery miały używaniu tak trudne programy nawigacyjne, że auto jadące z prędkością 40 km/h pokonywało długość czterech boisk do piłki nożnej przedtem kierowca zdołał ustalić zamiar swojej podróży.

- Kierowcy chcą, aby inżynieria była bezpieczna i jednokrotna w obsłudze, ale za pośrednictwem to, że do programów komputerowych dodawanych jest wiele funkcji, to wydłuża się czas potrzebny na katalogów obsługę. To powoduje frustrację kierowców - uważa Marshall Doney, prezes AAA. Dodał też, że producenci samochodów powinni dążyć do ograniczenia opcji komputerów pokładowych.

W ubiegłym tygodniu brytyjski rząd opublikował statystki dotyczące zgonów w wypadkach drogowych w 2016 roku. Wynika z nich, że o 39 proc. wzrosła liczba zabójczych wypadków spowodowanych odwróceniem uwagi kierowcy od prowadzenia samochodu.