Jak odnieść sukces w pracy i karierze - rada Agnieszki Pocztowskiej

Szefowa firmy zatrudniającej tysiąc osób rocznie przynosi dwie ważne rady tyczące kariery

Agnieszka Pocztowska to dyrektor generalna Shell Business Operations na Polskę - firmy, która podtrzymuje biznes Shella na pełnym świecie z siedziby po Krakowie. To największy spośród siedmiu takich hubów Shella w Europie, który już teraz zatrudnia ponad trzy tysiące osób i rekrutuje ok. tysiąc osób rocznie. BI Polska miał okazję zapytać Agnieszkę Pocztowską, jak poradziłaby osobom rozpoczynającym karierę oraz jaka jest obecnie najważniejsza jej zdaniem zdolność na rynku pracy.

SBO w Krakowie to nie tylko bardzo istotny element biznesu Shella, jednak też jeden z największych pracodawców w Krakowie. Agnieszka Pocztowska rozpoczęła tam promocję niemal 10 lat temu. Dlatego przy okazji wywiadu, w którym rozmawialiśmy m. in. o budowaniu takowego biznesu i wymaganiach spółki wobec kandydatów do roboty, postanowiłem też zapytać na temat to, co Pocztowska poradziłaby osobom wchodzącym na zbyt pracy.

Rada nie zaakceptować tylko dla zaczynających kariery

Jak podkreśliła dyrektor generalna SBO, jej kariera rozpoczęła się w zupełnie innych niż obecnych czasach - jak i również że teraz jest o wiele więcej możliwości i ewentualnych opcji kariery, ale również są one "łatwiej osiągalne". - Oczywiście, nie niweluje to dylematów, które najczęściej towarzyszą podejmowaniu decyzji a mianowicie podkreśliła Pocztowska. I wyjaśniła:

Na pewno wspiera otwarty umysł, poszukiwanie, testowanie różnych opcji – całość to, aby odpowiedzieć sobie na kluczowe moim według pytania: gdzie jest moja energia, co sprawia mi radość, co mnie motywuje do działania?

Na początku kariery może się to wydawać trudne, jednak im więcej owej samorefleksji będziemy w stanie wytworzyć, tym trafniejsze będą stosowane przez nas wybory. Zachęcam do szczerości wobec siebie.

- Równie ważnym odkryciem wydaje się nazwanie dziedzin, które nie są dla nas interesujące, gdyż wesprze to świadome decyzje na temat przedkładanych kierunków kariery. Koniec końców chodzi o to, aby tę, jakby nie spoglądać, dużą część naszego egzystencji, którą spędzamy w pracy, przeżywać w zadowoleniu, uciechy i poczuciu samorealizacji. Wykonując pracę, którą lubimy, na ogół osiągamy w niej bardziej wartościowe wyniki, a co zbytnio tym idzie pojawiają się sukcesy, którym często kolegów poczucie zawodowego spełnienia - przekonuje Agnieszka Pocztowska.

Czyli: jeśli masz trudności z określeniem, co potrzebujesz robić w karierze, zacznij najlepiej od szczerego powiedzenia sobie, czego nie chcesz robić. Może to znacznie przyspieszyć proces odkrywania, jaka ścieżka kariery jest gwoli nas.

Foto: Shell Business Operations / towary prasowe Agnieszka Pocztowska

Zobacz też: Oto najlepsza rada odnośnie pracy, którą usłyszałem w życiu

Dyrektor SBO opowiedziała w dodatku, jaka jej zdaniem jest w dzisiejszych czasach najważniejsza zdolność w karierze: inteligencja emocjonalna.

Funkcjonujemy przy szybciej złożonej i wielokulturowej rzeczywistości. Aby z triumfem odnajdywać się w tych wszystkich kontekstach, kluczowa przybywa się inteligencja emocjonalna.

Rozwój społecznych kompetencji jest dzisiaj istotną miarą triumfu jednostki – otwartość, adaptacja, ciekwość, uczenie się kultur - to aspekty, które stanowią istotny wyznacznik potencjału dzisiejszych pracowników, szczególnie w takich organizacjach jak nasza profesjonalna, gdzie gros aktywności realizowanych jest w wielopłaszczyznowym otoczeniu – mozaice kultur, możliwości, modeli operacyjnych i doświadczeń.

Przypomnijmy przy tym, że również Jeff Nischwitz, lider biznesowy i fallus Business Learning Institute, twierdzi, iż tzw. kompetencje społeczne, związane z m. in. komunikacją i inteligencją emocjonalną, są kluczowe na współczesnym rynku pracy - chociażby dla programistów.

Również w globalnym badaniu PwC prezesi największych firm wskazali, iż to "kompetencje miękkie" są dla nich najbardziej ważne, a nie umiejętności techniczne, jak kreatywność, innowacyjność jak i również właśnie rozwinięta inteligencja emocjonalna. Jako powód wskazania tego rodzaju kompetencji jako najważniejszych CEO wskazywali jeden, najważniejszy zjawisko: maszyny i roboty nie zaakceptować są w stanie, jak i również jeszcze długo nie są, nauczyć się tych umiejętności.

Google kontra Uber - spółdzielczość jest lepsza od rywalizacji