Będzie rozbudowa terminala LNG. Jest porozumienie  Informacje

Temat: Gaz

  • Otwarta droga do 20-letniej dokumenty urzędowe na amerykański gaz
  • Spór o wielką inwestycję po dnie Bałtyku. Premier: niepotrzebne ogniska napięcia
  • "FT": Brytyjskie domy będą ogrzewane rosyjskim gazem
  • Szef MSZ Węgier: amerykański gaz na wypadku nie dla nas
  • Eksperci: Turkish Stream będzie proch konsekwencje dla Europy

Budująca terminal LNG przy Świnoujściu spółka Polskie LNG i koncern PGNiG podpisały list intencyjny ws. rozbudowy terminala o trzeci zbiornik - poinformowało Polskie LNG. Inwestycja zwiększy bezpieczeństwo gazownicze Polski. Rozważany jest przy niej udział kapitałowy PGNiG.

Budowany w Świnoujściu terminal LNG pozwoli na import 5 mld metrów sześc. skroplonego gazu ziemnego rocznie. Będzie miał dwa zbiorniki na surowiec. Przy przypadku budowy trzeciego kontenera, gazoport mógłby importować 7, 5 mld m sześć. surowca rocznie. Polacy zużywają około 15 mld metrów sześc. gazu ziemnego na rok, a zatem po rozbudowie terminal zapewniłby dostawy dzięki poziomie 50 procent naszego zapotrzebowania na błękitne benzyna.

Litwa buduje własną pozycję przed negocjacjami z Gazpromem

Współpraca

Obie spółki zadeklarowały w podpisanym we wtorek liście, iż będą rozmawiać o kooperacyj przy m. in. rozbudowie terminala o trzeci zbiornik oraz dodatkowe usługi, jakim sposobem przeładunek LNG na mniejsze jednostki oraz tankowanie statków napędzanych paliwem LNG po Portach Szczecin i Świnoujście przy użyciu cystern zamiennych. Co ciekawe, spółki rozważają udział kapitałowy PGNiG przy rozbudowie terminala, w szczególnie w wybudowaniu koniecznej infrastruktury.

- Od paru lat obserwujemy dynamiczny rozwój rynku LNG na globie. Terminal w Świnoujściu wydaje się być jedną z inwestycji, która to umożliwi dywersyfikację dostaw gazu ziemnego. Jego rozbudowa powiększy nasze szanse rynkowe i znacząco podniesie bezpieczeństwo energetyczne kraju - powiedział prezes PGNiG Mariusz Zawisza.

Europa bez gazu dzięki zimę? Stress testy wypadły pomyślnie

Nowe możliwości

Zdaniem prezesa Polskiego LNG Tomasza Peplińskiego, terminal LNG będzie ważnym elementem europejskiego systemu przesyłowego gazu ziemnego. - Będąc partnerem zdolnym kooperować z biznesem gazowym w dowolnej części świata, zaoferuje usługi, których świadczenie wykorzysta możliwości projektu oraz zapewni jego konkurencyjność – powiedział.

Terminal LNG w Świnoujściu będzie gotowy do odbioru komercyjnych dostaw gazu w 2015 roku kalendarzowego. Zgodnie z raportem przedstawianym przez wykonawcę, stan wiedzy inwestycji wyniósł na koniec września br. 93, 7 proc. Równolegle z pracami budowlanymi, które są prowadzone zarówno w części morskiej, jakim sposobem i lądowej inwestycji, tworzone są próby związane wraz z odbiorami robót oraz trwają przygotowania do próbnych rozruchów.

Niedawno zakończono próbę wodną jednego ze butli, w którym magazynowany będzie skroplony gaz ziemny. Pomiary geodezyjne zrealizowane pod obciążeniem 100 tysięcy ton h2o potwierdziły odpowiednią jakość wykonanych prac konstrukcyjnych.

Szansa dla Polski?

Rozbudowa terminalu LNG w Świnoujściu jest szansą na wówczas, że Polska będzie dominującym graczem na rynku LNG w obszarze nadbałtyckim. Obecnie na Bałtyku działa jeden terminal LNG małej skali a mianowicie w Nynäshamn w Szwecji. Na ukończeniu są dwa terminale importowe dużej skali (w Świnoujściu i Kłajpedzie). Istnieją plany budowy terminali importowych LNG także po Szwecji, Finlandii, Łotwie, Estonii oraz w Rosji. Z reguły są to jednak małe gazoporty, które miałby powstać dla potrzeb regionalnego przemysłu i społeczeństwa.

W wyniku decyzji Międzynarodowej Organizacji Morskiej od 1 stycznia 2015 r. statki pływające w regionie Morza Bałtyckiego będą mogły wykorzystywać benzyna o zawartości siarki w poziomie do 0, 1-wszą proc. Wykluczy to frakcja statków napędzanych na mazut, którego spalanie powoduje wielkie emisje tlenków siarki. Specjaliści uważają, że w konsekwencji po Bałtyku będzie pływać coraz więcej statków napędzanych gazem LNG.

Będą tankować?

Aktualnie na świecie eksploatowanych jest ok. 50 statków zasilanych LNG. Tworzone są kolejne. Te pływające po Bałtyku mogły żeby wykorzystywać polski terminal LNG jako stację do tankowania statków napędzanych LNG, jeżeli zostanie w nim zbudowana odpowiednia infrastruktura.

W terminalu w Świnoujściu w przyszłości skroplony gaz zdołałbym być przeładowywany na mniejsze statki, a następnie dostarczany do mniejszych terminala prosperujących na Bałtyku.

Buzek: Oburzająco krótki czas roboty Sejmu nad zmianami przy OFE Informacje