Dlaczego ubezpieczenie OC drożeje. Czy będą dalsze podwyżki?

"Nie można wykluczyć dalszych podwyżek OC"

Po III kwartale br. strata ubezpieczycieli w ubezpieczeniach komunikacyjnych OC/AC sięgnęła 806 mln złotych, choć ceny polis powstają od ponad roku. Prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń ocenia, że jeśli brak rentowności się utrzyma, to nie sposób wykluczyć dalszych podwyżek.

"Decyzje dotyczące stawek zawsze są indywidualną decyzją każdego zakładu. Najważniejsze dla rynku jest zdefiniowanie równowagi między stawką dla kierowcy natomiast właściwą ochroną poszkodowanego. Na razie na rynku nie dzierży takiej równowagi. OC wciąż jest nierentowne i jeśli taka sytuacja się utrzyma, dalszego wzrostu składki wyeliminować nie można" - zważa prezes PIU Jan Grzegorz Prądzyński.

Wiceminister zasobów Piotr Nowak w grudniu br. informował w Sejmie, że po trzech kwartałach tego roku strata ubezpieczycieli w ubezpieczeniach komunikacyjnych sięgnęła 806 mln zł. "W ostatnich latach wynik ubezpieczycieli w segmencie ubezpieczeń komunikacyjnych jest zdecydowanie ujemny, co oznacza, że zakłady ponoszą straty na tej aktywności. Za ostatnie lata strata ta kształtowała się następująco: za trzy kwartały 2016 roku, czyli obecnie, wydaje się być 806 mln zł straty. W 2015 był 1 mld 56 mln zł straty, w 2014 roku kalendarzowego 782 mln zł straty" – stwierdził Nowak.

"Można przypuszczać, że tegoroczna strata branży z polis OC/AC ponownie przekroczy jednej mld zł, jak stało to już za 2015 r. " - prognozuje szefowa marketingu firmy Uniqa Katarzyna Ostrowska. "Dopiero od czasu przyszłego roku spodziewamy się poprawy sytuacji, ale odrzucić oznacza to osiągnięcia rentowności" - wyjaśniła.

Dlaczego OC drożeje?

Głównym motywem wzrostu cen polis OC, jak wyjaśnia Ostrowska, wydaje się być rosnący poziom wartości wypłacanych odszkodowań i świadczeń dzięki rzecz osób poszkodowanych przy wypadkach i ich rodzin. Dotyczy to także bieżącego portfela ubezpieczeń komunikacyjnych OC, jak i również tego z lat poprzednich. "W Uniqa wynik techniczny w OC i AC jest ujemny po trzech kwartałach 2016 r. Mimo podwyżki składek szkodowość w ubezpieczeniach transportowych bardzo wolno się polepsza. Podwyżka stawek dwanaście miesięcy do roku w OC waha się między 30 a 60 proc., natomiast w AC wzrost wydaje się nieznaczny – od trzech do 20 proc. Przy obu przypadkach wzrost cen uzależniony jest od taryfy, kanału sprzedaży i segmentu klienta" - dodała.

Członek zarządu innej firmy ubezpieczeniowej InterRisk Katarzyna Grześkowiak potwierdziła, że podwyżki składek za ubezpieczenia komunikacyjne, w szczególności OC, są nieuniknione z uwagi na ogromne straty ubezpieczycieli. „Tych strat nie daje się pokrywać ze zbieranej składki, zatem jedną z metod działania są podwyżki” – zaznaczyła. „W 2016 r. ceny polis poszły w górę, szczególnie dla mocno szkodowych klientów. Bez wątpliwości poprawi to rentowność polisy OC, której uzyskanie wydaje się być obowiązkiem nałożonym na ubezpieczycieli przepisami prawa” - dodała.

Ubezpieczyciele twierdzą, hdy wpływ na wzrost opłat polis mają m. in. rekomendacje wydane przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF). Jak tłumaczy Artur Borowiński, prezes Compensy, chodzi na temat rekomendacje w sprawie "szkód w pojazdach obowiązujące od 01. 04. 2015, jakim sposobem i planowane rekomendacje dot. szkód na osobie, które wejdą w życie 01. 01. 2017".

Zaznaczyła, że w związku z koniecznością poprawy rentowności ubezpieczeń komunikacyjnych InterRisk polski podnosił ceny polis dla niektórych kontrahentów nawet o kilkadziesiąt %.

Jak powiedział PAP prezes Compensy Artur Borowiński, „podwyżki składek działają spośród opóźnieniem, pomimo że ponosimy wciąż straty, to mamy nadzieję, iż w czwartym kwartale 2016 roku Compensa będzie mieć już unormowaną sytuację”. Prądzyński ocenił, hdy dane rynkowe wskazują na podwyżki cen polis OC rzędu 30 proc.

Podwyżki OC pod lupą rządu i UOKiK

Premier Beata Szydło, pytana w listopadzie o ewentualną interwencję rządu w związku z gwałtownym wzrostem cen w dziedzinie obowiązkowych polis komunikacyjnych OC, deklarowała, że czeka na rozstrzygnięcia z UOKiK.

"Prowadzi i przygląda się całkowitej sprawie UOKiK, czyli ów instytucja, która jest do tego, jak najbardziej upoważniona. Oczekuje na rozstrzygnięcia, które wraz z UOKiK zostaną przedstawione" a mianowicie powiedziała premier.

Rzecznik prasowy UOKiK Małgorzata Cieloch poinformowała PAP, że 23 listopada Urząd rozpoczął diagnozowanie rynku polis OC/AC. "Potrwa ono kilka, kilkanaście tygodni. Dopiero po analizie otrzymanych danych, będziemy mogli ustalić, czy są podstawy do działań sformalizowanych, czyli postępowania w sprawie praktyk ograniczających konkurencję" - wyjaśniła.

Będzie rozbudowa terminala LNG. Jest porozumienie Informacje